Här hittar du de

Vanligaste frågorna

Här har vi samlat de vanligaste frågorna som brukar dyka upp. Hittar du inte svar på din fråga kan du kontakta oss här istället.

Leverans & upphämtning

  • Med störst sannolikhet för att ditt postnummer är utanför vårt leveransområde denna gången. Vi siktar på att kunna leverera växter hem till hela Sverige under våren 2026.

    En annan anledning kan vara att du inte kommit över gränsen för att kunna välja frakt som ett alternativ. Under 2025 är minsta ordervärdet 995 kr för att välja hemleverans.

  • Under 2025 är vårt leveransområde baserat på postnummer. De postnumren som börjar på (tyvärr exkluderat öar) följande siffror levererar vi till:

    20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 50, 51, 52, 53, 55, 56. 

  • Nej, det har vi inte - men vi gör allt vi kan för att hålla priserna på både frakt och växter så låga som möjligt för att så många som möjligt ska kunna odla mer frukt och bär hemma.

  • Under hösten 2025 kommer alla hemleveranser köras ut mellan 15-21 september. Aviseringar har gått ut via mail men körschema ser ut så här:

    15 sept: Varberg/Halmstad

    16 sept: Göteborg, Kungälv, Alingsås

    17 sept: Växjöområdet

    18 sept: Skåne, Ulricehamn, Jönköping, Herrljunga

    19 sept: Skåne, Kinna, Borås

    20-21 sept: Orust, Tjörn, norska gränsen

  • Du behöver inte vara hemma när vi levererar dina växter så länge det finns en bra plats att ställa dem på. Om du inte är hemma och kan ta emot dem så fotar vi växterna när de är placerade på tomten och du får en bekräftelse på att de står hos dig.

  • Under hösten 2025 har vi två upphämtningshelger. Preliminära tider ser du längre ner och datumen är:

    12-14 september

    26-28 september

    Fredagar: 10-19

    Lör-sönd: 08-16

  • Nej, i huvudsak säljer vi majoriteten av växter och tillbehör på hemsidan. Sista helgen i september kommer vi ha en utförsäljning då vi säljer av de träd och buskar som blivit över för säsongen. Vid intresse kan du anmäla dig på Facebook-eventet här och titta förbi.

  • För de allra flesta behöver man inte ha släp med sig. En kombi med fällbara säten sväljer ofta många träd och buskar. Om du har en liten bil eller handlat en större volym träd kan släp vara en bra idé.

    Om du ska använda släp - förbered gärna så träden går att spänna fast eller lägga ner utan att de rör sig eller skaver för mycket på varandra under hemresan.

  • Ja, det finns gott om utrymme att parkera på vår nya gård. Du svänger in mellan den stora röda ladan och det gula boningshuset så är parkeringsplatser på paddocken där du även hämtar dina växter.

Träd & buskar

  • Det varierar från vår till höst och ibland även mellan sorterna. Vi arbetar med flera plantskolor i Europa.

  • De absolut flesta träden är två år gamla, vissa kan vara treåriga men är då betydligt större.

  • Storleken varierar ganska mycket mellan sorterna men de flesta träden är mellan 130-170 cm vid leverans.

  • Ja, det är generellt en bra idé att beskära träden även första året. Här kan du titta på en kort video med beskärningstips.

  • Nej det måste man inte. Vissa träd och buskar är självfertila och ger frukt eller bär utan en korspollinerande växt, men för andra växter är det helt avgörande för att få någon skörd alls. På varje produktsida finns det information om just den växtens förutsättningar. Du kan även se en rekommendation när korspollinerande växter passar ihop med växten du har valt.

  • Det finns många åsikter på den frågan men även några generella saker att förhålla sig till. Mattias delar några riktigt bra tips om hur du kan tänka kring gödsling - se den här korta videon.

Betalmetoder & presentkort

  • Vi tar emot Visa, MasterCard, Swish, Apple Pay, Google Pay och Klarna Pay Now.

    Vid särskilda tillfällen kan vi ordna faktura eller delbetalningar.

  • Ja det går utmärkt 🌳 Vi har förstått att många köpt träd eller buskar som presenter eller gåvor för olika tillfällen och därför har vi valt att erbjuda presentkort. När du köper presentkort hos oss gäller det på obestämd tid och har inget utgångsdatum.

    Kontakta oss på mail så ordnar vi något efter ditt önskemål 🤗

  • När du lägger en beställning i butiken får du en orderbekräftelse som även fungerar som kvitto för ditt köp. Orderbekräftelsen innehåller även ditt ordernummer.

  • Vid tillfällen som exempelvis utförsäljningsdagar eller event kan vi även ta emot kontant eller våra andra betalmetoder på plats. Då använder vi en digital kassa och kvitto kommer på sms eller mail.